Pi to jedyna liczba, która ma swoje święto – 14 marca. Datę tę na „Dzień Liczby Pi” wybrano nieprzypadkowo - w Stanach Zjednoczonych zapisuje się ją jako 3.14, tak jak jej przybliżoną wartość. Po raz pierwszy Dzień Liczby Pi obchodzono w 1988 roku w San Francisco. Do dziś w Stanach Zjednoczonych cieszy się ono dużą popularnością. Z tej okazji pieczone są tam okrągłe placki ("pie" wymawia się podobnie do "pi") i dyskutuje się o dziwnych właściwościach liczby pi.
Pi – zwana też ludolfiną - jest jedną z pierwszych odkrytych przez człowieka liczb niewymiernych. Oznacza stosunek długości obwodu koła do jego średnicy. Jest też pierwszą literą greckiego słowa "perimetron”, oznaczającego obwód.
Jako pierwszy wartość liczby pi, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku obliczył najprawdopodobniej Archimedes w III w. p.n.e. Jednak odkryli ją ci, którzy wymyślili koło, czyli Sumerowie. Informacje o niej znajdują się też w Piśmie Świętym, bo liczba ta pojawia się przy okazji budowy świątyni Salomona. Pi badali również Egipcjanie, którzy podawali, że jest to 16/9 podniesione do kwadratu, co było już dosyć dokładnym przybliżeniem tej liczby.
W świecie 60 letni Japończyk pobił rekord Guinnesa w zapamiętywaniu ilości cyfr po przecinku składających na liczbę pi. Zapamiętał ich 100.000. Haraguchi Akira potrzebował ponad 16 godzin aby wyrecytować ów obszerny ciąg zapamiętanych przez siebie cyfr.
W dniu 14.03.2023 r. uczniowie naszej szkoły świętowali w sposób szczególny, dzień tej wyjątkowej liczby. Najpierw stworzyli w drukarce 3D (otrzymanej w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”) kubek, następnie „mierzyli” liczbę Pi. Za pomocą centymetrów krawieckich, sznurka, linijki, dokonywali pomiaru obwodu koła i jego średnicy. Następnie dzielili obwód koła przez średnicę i wyznaczali liczbę „Pi” z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Niektórym udało się podać dokładne przybliżenie 3,14.
Ponieważ 2023 rok, ogłoszony jest rokiem Wisławy Szymborskiej, w związku z tym, uczniowie poznali wiersz naszej noblistki „ Liczba Pi”:
Liczba Pi
Podziwu godna liczba Pi
trzy koma jeden cztery jeden.
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe
pięć dziewięć dwa, ponieważ nigdy się nie kończy.
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem,
osiem dziewięć obliczeniem,
siedem dziewięć wyobraźnią,
a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem
cztery sześć do czegokolwiek
dwa sześć cztery trzy na świecie.
Najdłuższy ziemski wąż po kilkunastu metrach się urywa.
Podobnie, choć trochę później, czynią węże bajeczne.
Korowód cyfr składających się na liczbę Pi
nie zatrzymuje się na brzegu kartki,
potrafi ciągnąć się po stole, przez powietrze,
przez mur, liść, gniazdo ptasie, chmury, prosto w niebo,
przez całą nieba wzdętość i bezdenność.
O, jak krótki, wprost mysi, jest warkocz komety!
Jak wątły promień gwiazdy, że zakrzywia się w lada przestrzeni!
A tu dwa trzy piętnaście trzysta dziewiętnaście
mój numer telefonu twój numer koszuli
rok tysiąc dziewięćset siedemdziesiąty trzeci szóste piętro
ilość mieszkańców sześćdziesiąt pięć groszy
obwód w biodrach dwa palce szarada i szyfr,
w którym słowiczku mój a leć, a piej
oraz uprasza się zachować spokój,
a także ziemia i niebo przeminą,
ale nie liczba Pi, co to to nie,
ona wciąż swoje niezłe jeszcze pięć,
nie byle jakie osiem,
nie ostatnie siedem,
przynaglając, ach przynaglając gnuśną wieczność
do trwania.
W ramach tego święta uczniowie klas 4-8 oglądali projekcję filmu: „Niezwykła Liczba Pi”. Wykonywali plakaty – Kolorowa Liczba Pi – z których następnie utworzono gazetkę szkolną. Rozwiązywali również rebusy, krzyżówki, tworzyli pi-ematy, żywą liczbę Pi oraz magiczne miasto liczby Pi. Zmierzyli się również z zapamiętywaniem rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi ( rekord padł w klasie ósmej – gdzie zapamiętano pięćdziesiąt miejsc po przecinku). Dzisiejsze Święto Liczby Pi, niewątpliwie miało walory dydaktyczne, ale także w ciekawy sposób uatrakcyjniło nasze szkolne życie, a przede wszystkim lekcję matematyki. Dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie i świetną zabawę.
Iwona Stempniewicz