• Światowy Dzień Drzewa w naszym przedszkolu
        • Światowy Dzień Drzewa w naszym przedszkolu

        • 10 października 2025r. przedszkolaki z oddziału przedszkolnego Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach świętowały Światowy Dzień Drzewa. To wyjątkowy dzień, który przypomina nam, jak ważne są drzewa - dają nam tlen, cień, owoce, schronienie dla zwierząt i po prostu sprawiają, że świat jest piękniejszy

          Tego dnia przedszkolaki brały udział w wielu ciekawych zajęciach. Dzieci poznały budowę drzewa, etapy jego wzrostu, nauczyły się odróżniać drzewa liściaste od iglastych, nazywać poszczególne drzewa i jego owoce. Oglądały prezentacje i ilustracje o drzewach, słuchały opowiadań i piosenek o lesie, rozwiązywały zagadki przyrodnicze i dzieliły się swoimi przemyśleniami, jak można dbać o przyrodę.

          Nie zabrakło też twórczej zabawy! W czasie zajęć plastycznych dzieci wykonały grupową prace plastyczną eko drzewo z materiałów wtórnych tj. poskręcanego papieru pakowego. Przestrzenne drzewo, to nie tylko piękna dekoracja, ale również doskonała zabawa integracyjna. Takie prace plastyczne wspierają zdolności manualne dzieci i doskonale przygotowują do nauki pisania.

          To był radosny i pełen wrażeń dzień, dzięki któremu przedszkolaki jeszcze bardziej pokochały przyrodę i zrozumiały, jak ważne jest dbanie o naszą planetę.

          Agnieszka Chmielewska

      • MówDoMnie - spotkanie z terapeutką.
        • MówDoMnie - spotkanie z terapeutką.

        • Program „MÓW DO MNIE - #TokTuMi” to innowacyjna inicjatywa wspierająca profilaktykę zdrowia psychicznego oraz zapobieganie uzależnieniom, której celem jest poprawa dobrostanu psychicznego młodzieży. Został on sfinansowany przez Gminę Strzegom i obejmuje trzy kluczowe grupy społeczne: rodziców, nauczycieli oraz uczniów.

          6 października odbyło się pierwsze spotkanie uczniów klas VI, VII, VIII z doświadczoną terapeutką młodzieżową. Tematem zajęć była kwestia hejtu w środowisku rówieśniczym, a ich celem było zapobieganie przemocy rówieśniczej. Podczas spotkania omówiono takie zagadnienia jak:

          • definicja hejtu oraz powiązane pojęcia,
          • różne formy hejtu,
          • „efekt kabiny pilota”,
          • skutki i konsekwencje prześladowania,
          • metody radzenia sobie z hejtem,
          • jak reagować i nie być obojętnym wobec hejtu.

          Po spotkaniu, do rodziców zostały wysłane materiały, które pomagają we wczesnej identyfikacji symptomów zaburzeń psychicznych u dzieci, a także mają na celu destygmatyzowanie problematyki zdrowia psychicznego w środowisku domowym.

          Program ten stanowi ważny krok w stronę wsparcia młodzieży w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnego świata, a także w budowaniu odpowiedzialnej postawy wobec zdrowia psychicznego.

           

          Anna Borowiec

      • Rewia na lodzie – „Niezwykłe przygody Sindbada Żeglarza”
        • Rewia na lodzie – „Niezwykłe przygody Sindbada Żeglarza”

        • Przedszkolaki wraz z uczniami klas I - IV naszej szkoły dnia 01.10.2025 r. wybrali się na wycieczkę do Wrocławia, aby obejrzeć przedstawienie Rewia na Lodzie- Przygody Sindbada Żeglarza.

          Na lodowisku przy dźwiękach muzyki i licznych efektów specjalnych uczestnicy wycieczki podziwiali występy łyżwiarzy oraz łyżwiarek. Przedstawienie zostało oparte na „Niezwykłych przygodach Sindbada Żeglarza” Bolesława Leśmiana. Tytułowy bohater przemierzał odległe krainy w poszukiwaniu miłości i szczęścia. Na pierwszej z wysp spotkał króla, który zadał mu trzy pytania. Dzięki udzieleniu prawidłowej odpowiedzi otrzymał rękę księżniczki. Niestety dziewczyna przekręcała imiona i wybrała jego rywala. Następnie bohater trafił do miejsca, gdzie mieszkała księżniczka, która żywiła się diamentami. Ona również nie została jego żoną. Miłość swojego życia znalazł na ostatniej z wysp, gdzie spotkał podopieczną czarnoksiężnika. Po uratowaniu jej z jego rąk rozpoczął z nią szczęśliwe życie.

          Spektakl zachwycił wszystkich piękną scenografią, barwnymi kostiumami oraz niezwykłą jazdą na łyżwach. Historia Sindbada, pełna przygód i spotkań z bajkowymi postaciami, bardzo spodobała się młodym widzom. Wyjazd był niezwykle udany, a dzieci wróciły do szkoły pełne wrażeń i radości.

          Agnieszka Chmielewska

      • Dzień Jabłka
        • Dzień Jabłka

        • W Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach klasy I–III świętowały Dzień Jabłka. Był to wyjątkowo barwny i smakowity dzień. Uczniowie poznali liczne zalety jedzenia jabłek – od wartości odżywczych po wpływ na zdrowie i samopoczucie.

          Dzieci miały okazję własnoręcznie przygotować świeży sok jabłkowy, skosztować pysznej szarlotki oraz chrupać soczyste jabłka. Nie zabrakło również twórczych aktywności – uczniowie wykonali piękne prace plastyczne, a na lekcji informatyki rysowali jabłka w programie Paint, rozwijając swoje umiejętności cyfrowe.

          Dzień Jabłka był także okazją do nauki poprzez zabawę – dzieci rozwiązywały matematyczne zadania związane z jabłkami, łącząc edukację z tematyką zdrowego stylu życia.

          To był dzień pełen radości, kreatywności i pysznych smaków, który na długo pozostanie w pamięci uczniów.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Dzień Chłopaka
        • Dzień Chłopaka

        • 30 września w Publicznej Szkole Podstawowej w Olszanach obchodzono Dzień Chłopaka. W każdej klasie dziewczynki przygotowały dla swoich kolegów miłe niespodzianki – drobne upominki oraz słodki poczęstunek, który umilił ten wyjątkowy dzień.

          Samorząd Uczniowski, wspólnie z opiekunką – panią Kamilą Iwanczak Dymek, złożył wszystkim chłopcom najserdeczniejsze życzenia. Każdy z nich otrzymał zakładkę do książki oraz cukierki, które wywołały wiele uśmiechów.

          Dodatkową atrakcją było wyłonienie najsympatyczniejszego chłopca w każdej klasie. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe mini puchary:

          • Klasa I – Kuba
          • Klasa II – Fabian
          • Klasa III – Błażej
          • Klasa IV – Ksawery
          • Klasa V – Marcel
          • Klasa VI – Dawid
          • Klasa VII – Olek
          • Klasa VIII – Filip

          To był dzień pełen radości, życzliwości i wspólnego świętowania. Wszystkim chłopcom życzymy, aby uśmiech towarzyszył im każdego dnia – nie tylko od święta.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Spotkanie Religijno-Patriotyczne w Jaroszowie i Rusku
        • Spotkanie Religijno-Patriotyczne w Jaroszowie i Rusku

        • W piątek 26.09.2025r. po raz 22. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jaroszowie zorganizowano Spotkanie Religijno-Patriotyczne.

          Naszą szkołę podczas wydarzenia reprezentowali uczniowie klasy VII i VIII. Wzięli oni udział sympozjum popularno-naukowym w czasie którego uczniowie ze szkoły w Jaroszowie w montażu słowno-muzycznym oddali hołd poległym a także żyjącym więźniom obozu pracy w Rusku, który funkcjonował w latach 1948 – 1956 .Uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchać referatów naukowych przygotowanych przez mgr Romana Asyngera i dr Marka Żubryda. Niezwykle poruszająca historia wywarła na wszystkich duże wrażenie. Spotkanie zakończyło się dyskusją i pamiątkowym zdjęciem.

          Kolejną odsłoną uroczystości upamiętniającą więźniów politycznych obozu pracy była niedzielna Msza Święta , która odbyła się w 28.09.2025 r. w kościele w Rusku. W czasie Mszy Świętej obecne były poczty sztandarowe szkół z terenu naszej gminy. W skład Pocztu Sztandarowego naszej placówki weszli: Lena Fudała, Oliwia Filipczyk, Daniel Sołtysik oraz Antoni Nowak. Po zakończeniu Mszy uczestnicy przeszli pod obelisk, upamiętniający te straszne wydarzenia. Tam zaproszeni goście złożyli wieńce i zapalili znicze. To była prawdziwa lekcja patriotyzmu.

           

          Jakub Janowicz

      • #TokTuMi, czyli Mów Do Mnie
        • #TokTuMi, czyli Mów Do Mnie

        • Nasza szkoła bierze udział w programie społecznym MÓW DO MNIE - #TokTuMi, który sfinansowany został przez gminę Strzegom. Koordynatorem programu w naszej szkole są  Anna Borowiec i  Paweł Nadybski.

          Jest to OGÓLNOPOLSKI PROGRAM PROFILAKTYKI ZABURZEŃ ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY I PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ.

          Program „MÓW DO MNIE -#TokTuMi” to pierwszy ogólnopolski program profilaktyki zaburzeń zdrowia psychicznego i uzależnień, realizowany równolegle w trzech krytycznych grupach odpowiadających za dobrostan psychiczny młodzieży tj. rodzica, nauczyciela i dziecka.

           

          Program obejmuje:

          • Spotkania edukacyjne dla uczniów realizowane w modelu wsparcia rówieśniczego podczas szkolnych godzin wychowawczych w 11 obszarach tematycznych
          • Szkolenia dla nauczycieli z tematów poruszanych z uczniami, prowadzone przez doświadczonych terapeutów młodzieży
          • Materiały dla rodziców umożliwiające wczesną identyfikację pierwszych symptomów zaburzeń psychicznych dzieci oraz destygmatyzujące problematykę zdrowia psychicznego w środowisku domowym

           

          Tematyka realizowanych zajęć:

          PRZECIWDZIAŁANIE UZALEŻNIENIOM

          1. Przeciwdziałanie zbyt wczesnej inicjacji alkoholowej
          2. Profilaktyka uzależnień od nowoczesnych wyrobów nikotynowych
          3. Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych
          4. Zdrowe technologie – profilaktyka uzależnieniom behawioralnych tj. od internetu, telefonów i nowych technologii z naciskiem na proces edukacyjny związany z nauką właściwego użytkowaniem nowych technologii w tym AI.

          PRZECIWDZIAŁANIE ZABURZENIOM PSYCHICZNYM

          1. Profilaktyka zaburzeń odżywiania
          2. Cyberprzemoc
          3. Hejt w środowisku rówieśniczym
          4. Profilaktyka zaburzeń depresyjnych
          5. Edukacja emocjonalna dzieci i młodzieży
          6. Efektywna komunikacja w grupie rówieśniczej
          7. Sel care jako podstawa dbania o zdrowie psychiczne

          Informacje nt. programu Mów Do Mnie - ulotka.pdf

           

          Anna Borowiec

      • Dzień Głośnego Czytania.
        • Dzień Głośnego Czytania.

        • 29 września br., w PSP w Olszanach obchodzono Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – wyjątkowe święto, które ma na celu promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W wydarzeniu uczestniczyły dzieci z przedszkola oraz uczniowie klas I–III. 

          Z tej okazji, zaproszono do szkoły wyjątkowych gości: rodziców, księdza proboszcza - Mariana Kujawskiego, sołtysa wsi Olszany- Pana Jana Figuraka oraz Radną Gminy Strzegom - Panią Stanisławę Górską. Bajki, czytali również nauczyciele oraz dyrektor szkoły - Pani Iwona Gołębiowska. Zaproszeni goście z ogromnym zaangażowaniem czytali dzieciom wybrane książki. Wśród czytanych utworów znalazły się zarówno klasyczne bajki, jak i współczesne opowieści, które pobudzały wyobraźnię i zachęcały do rozmów o wartościach, emocjach i przygodach bohaterów. 

          Warto dodać, że święto zostało ustanowione w Polsce przez Polską Izbę Książki w 2001 roku, a data 29 września nie jest przypadkowa – to dzień urodzin Janiny Porazińskiej, znanej autorki książek dla dzieci. 

          Dzień Głośnego Czytania to nie tylko okazja do wspólnego spędzenia czasu, ale także ważny krok w budowaniu nawyku czytania i rozwijaniu kompetencji językowych najmłodszych. Dziękujemy wszystkim gościom za obecność, ciepłe słowa i wspólne chwile z książką. Więcej zdjęć w naszej galerii.

          Kamila Iwańczak-Dymek 

      • Powitanie Jesieni w przedszkolu
        • Powitanie Jesieni w przedszkolu

        • Dnia 23.09.2025 r. dzieci z oddziału przedszkolnego Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach uroczyście powitały nową porę roku – Panią Jesień.

          W tym dniu przedszkolaki wykazywały się dużą wiedzą na temat nowej poru roku i jej oznak: zmianach zachodzących w przyrodzie – spadających liściach, przygotowaniach zwierząt do zimy oraz bogactwie jesiennych darów: warzyw i owoców. Były także piosenki, wiersze oraz zabawy sensoryczno- ruchowe. Z wielkim zaangażowaniem tworzyły również portret ,,Pani Jesieni” z kolorowych liści.

          W związku z nową porą roku zmienił się także wystrój sali przedszkola. W kąciku przyrody pojawiły się dary jesieni: kolorowe liście, kasztany, żołędzie, ozdobne dynie, orzechy oraz owoce z saduwarzywa. Mamy nadzieję, że tak miło powitana jesień będzie: barwna, ciepła i bogata w jesienne skarby!

          Agnieszka Chmielewska

      • Dzień Przedszkolaka
        • Dzień Przedszkolaka

        • 20 września - to dzień ważny dla wszystkich przedszkolaków w całej Polsce. Święto to zostało ustanowione, by podkreślić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju i edukacji dzieci i ma przyczynić się do popularyzacji wychowania przedszkolnego.

          22.09.2025 r. w poniedziałek kolejny raz obchodziliśmy w naszym przedszkolu Święto Przedszkolaka. Tego dnia czekało na dzieci wiele niespodzianek i atrakcji. Zostały zaproszone do wspólnej zabawy, udziału w konkursach i tańców przy ulubionych przebojach muzyki dla dzieci. Największą frajdą okazały się zajęcia muzyczno-ruchowe z użyciem gumy sensorycznej. Radość z tańca, śmiech oraz odkrywanie nowych wrażeń dotykowych świadczyły o wspaniałej zabawie. Złożyliśmy wszystkim przedszkolakom życzenia samych słonecznych dni i radosnych chwil w przedszkolu, aby każdy dzień był wspaniałą przygodą i niósł ze sobą wiele cudownych i pozytywnych doświadczeń.

          Niech Wasze marzenia się spełniają!!!

          Agnieszka Chmielewska

      • Żywa lekcja historii
        • Żywa lekcja historii

        • W czwartek, 25 września br., uczniowie klas IV–VIII PSP w Olszanach uczestniczyli w żywej lekcji historii poświęconej Powstaniu Warszawskiemu. Spotkanie poprowadziła grupa rekonstrukcyjna z Lublina, która w niezwykle angażujący sposób przybliżyła młodzieży realia życia i walki w czasie II wojny światowej.

          Podczas zajęć uczniowie poznali rolę Armii Krajowej w organizacji powstania oraz dowiedzieli się, jakie warunki trzeba było spełnić, aby zostać żołnierzem AK. Rekonstruktorzy opowiedzieli, kto mógł służyć w Armii Krajowej, jakie wartości przyświecały jej członkom oraz jak wyglądało ich codzienne życie. Szczególny nacisk położono na bohaterstwo i poświęcenie żołnierzy, którzy z narażeniem życia walczyli o wolność ojczyzny, często będąc bardzo młodymi ludźmi.

          Kolejnym punktem programu była wojskowa musztra, w której uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć, ucząc się podstawowych komend i zasad poruszania się w szyku. Było to nie tylko ciekawe doświadczenie, ale również okazja do lepszego zrozumienia dyscypliny wojskowej.

           

          Na zakończenie spotkania rekonstruktorzy przedstawili rolę sanitariuszek w czasie Powstania Warszawskiego. Uczniowie dowiedzieli się, jak wyglądała praca kobiet na froncie, jakie obowiązki pełniły oraz z jakimi trudnościami musiały się mierzyć, niosąc pomoc rannym.

          Spotkanie było niezwykle wartościowe i poruszające. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z pasjonatami historii uczniowie mogli lepiej zrozumieć znaczenie Powstania Warszawskiego oraz docenić odwagę, determinację i poświęcenie jego uczestników. Więcej zdjęć w galerii.

           

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • KWOiK - kolejna edycja.
        • KWOiK - kolejna edycja.

        • Realizujemy w tym roku szkolnym kolejną edycję Konkursu Wiedzy Ogólnej i Kaligrafii, który organizowany jest dla uczniów pozostających pod opieką w świetlicy szkolnej. 

          Zadania z matematyki: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, cyfry arabskie i rzymskie, zadania z języka polskiego: ortografia z "ch" i "h", z "ó" i "u", z "rz" i "ż", pisanie po śladzie, przepisywanie wyrazów i zdań, krzyżówki, wykreślanki, labirynty, wyszukiwanie wyrazów, swobodne wypowiedzi w kilku zdaniach, kolorowanie, tworzenie obrazków w odbiciu lustrzanym i mnóstwo innych prostych i bardziej skomplikowanych zadań znajdować się będzie w comiesięcznym Konkursie Wiedzy Ogólnej i Kaligrafii, który organizowany jest dla dzieci pozostających pod opieką w świetlicy szkolnej.

          Przez cały miesiąc zbieramy prawidłowo rozwiązane zadania i losujemy nagrodę. Dodatkowo na koniec roku szkolnego nagrodę specjalną otrzyma osoba, która w trakcie roku odda największą liczbę prawidłowo rozwiązanych zadań.

          Marta Górska

      • Szkolna biblioteka w nowej odsłonie.
        • Szkolna biblioteka w nowej odsłonie.

        • Kto czyta żyje podwójnie - Umberto Eco. To hasło można rozwinąć na wiele innych sposobów: kto czyta nie błądzi, kto czyta rozwija wyobraźnię, kto czyta rozwija słownictwo, kto czyta rozwija myślenie...  Dlaczego wciąż namawiamy do czytania książek? Bo czytanie książek rozwija intelekt, poprawia pamięć i koncentrację, zwiększa uważność, poszerza słownictwo, wspomaga naukę wzrokową u osób z trudnościami w zakresie np.ortografii czy zasobów językowych, wzbogaca wyobraźnię oraz dostarcza ogrom wiedzy i inspiracji dla własnych wyborów życiowych w przyszłości. 

          Czytanie może również obniżać poziom stresu, wzmacniać umiejętności analityczne i logiczne myślenie, a nawet wpływać na przedłużenie życia. Dodatkowo, lektury pozwalają lepiej zrozumieć innych ludzi, poszerzają doświadczenia językowe i ułatwiają pisanie, a także mogą stać się podstawą do inspirujących rozmów i budowania relacji.

          Biblioteka szkolna jest tym pierwszym ogniwem rozpalającym chęć do sięgania po książkę od najmłodszych lat. W bibliotece wypracowujemy nawyk czytania, szczególnie w kontekście obowiązkowych w systemie edukacji lektur szkolnych oraz lektur uzupełniających, wybieranych swobodnie przez nauczycieli polonistów. Ale czytanie lektur szkolnych nie powinno być jedyną aktywnością czytelniczą dziecka. Zachęcamy również do czytania książek spoza kanonu lektur, o tematyce, która interesuje nasze dziecko, bo to sprawi, że chętniej sięgnie po książkę i przestanie to być jedynie obowiązkiem szkolnym.

          Biblioteka szkolna w nowym roku szkolnym została przeniesiona, a właściwie zniesiona ze strychu na parter budynku szkoły do sali nr 22 (obecnie jeszcze jest tu również świetlica do momentu przeniesienia do drugiego budynku). Mamy nadzieję, żę dogodniejszy dostęp do zbiorów zachęci uczniów do korzystania z książek. Księgozbiór lektur został już uporządkowany, trwają prace porządkujące literaturę piękną i popularno- naukową. Książki można wypożyczać codziennie, wg grafiku. Serdecznie zapraszamy.

          Przy okazji zachęcamy do przekazywania bibliotece szkolnej przeczytanych i w miarę nowych książek dla dzieci i młodzieży, które włączymy do księgozbioru. Chętnie przyjmiemy też do zbiorów książki i materiały związane z naszym regionem.

          Marta Górska

      • Wielki sukces Oliwki!
        • Wielki sukces Oliwki!

        • Oliwia Filipczyk, uczennica Publicznej Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Olszanach, zdobyła wyróżnienie oraz nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Historyczno-Literackim „Polskie więźniarki z Ravensbrück”.  

          Konkurs ten, organizowany corocznie przez Szkołę Podstawową w Pińczycach pod kierunkiem pani dyrektor Joanny Sularz, gromadzi uczniów z całej Polski, którzy poprzez swoje prace literackie upamiętniają losy polskich kobiet więzionych w Ravensbrück. 

          Tegoroczna gala finałowa odbyła się 19 września w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie. Uroczystości rozpoczęły się mszą świętą odprawioną w intencji więźniarek w bazylice św. Floriana w Krakowie.  

          W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele samorządu powiatu myszkowskiego, miasta i gminy Koziegłowy, którzy wręczyli laureatom nagrody i złożyli gratulacje za osiągnięcia. Imprezę uświetniał występ zespołu muzycznego, którego repertuar dobrany był specjalnie do tła wydarzenia.  

          Spośród 270 nadesłanych prac jury wyłoniło 18 najlepszych, wśród których znalazła się praca Oliwii. Warto podkreślić, że opowiadanie Oliwii oraz pozostałych laureatów konkursu zostanie wydane i opublikowane w książce podsumowującej XIV Konkurs Historyczno-Literacki “Polskie więźniarki z Ravensbrück”. 

          Dodatkową atrakcją dla uczennicy było zwiedzanie Krakowa. Przewodnikiem i opiekunem podczas wycieczki była nauczycielka historii Pani Kamila Iwańczak-Dymek. Uczennica miała okazję zobaczyć m.in. Stary Rynek, Sukiennice, Kościół Mariacki, Barbakan oraz odwiedzić Muzeum Collegium Maius i Zamek na Wawelu.  Była to nie tylko okazja do poszerzenia wiedzy historycznej, ale także do odkrywania zabytków jednego z najpiękniejszych polskich miast. 

          Serdecznie gratulujemy Oliwii sukcesu i życzymy dalszych osiągnięć! 

          Kamila Iwańczak-Dymek 

      • Książki dla biblioteki szkolnej.
        • Książki dla biblioteki szkolnej.

        • Zezia czuje, że spadają jej na głowę wszystkie problemy świata, ale wierzy, że wszystko dobrze się skończy.Trudno być jednocześnie gwiazdą sportu, szkolną prymuską i jeszcze znaleźć czas, by zająć się rodziną, szczególnie dorosłymi już przecież rodzicami! Kto ma sobie z tym wszystkim poradzić, jeżeli nie jedenastoletnia Zezia? Przepraszam - Zuzanna? Ciepła opowieść o tym, że rzeczy dobre są czasem blisko nas, tylko trzeba się pilnie rozglądać. A poranki, szczególnie te świąteczne, to czas cudów.

          Zezia i wszystkie problemy świata jest książką znanej polskiej wokalistki Agnieszki Chylińskiej.

          Ta książka i wiele innych ciekawych tytułów pojawiło się w naszej szkolnej bibliotece dzięki darczyńcy. Serdecznie dziękujemy za podarowane książki dla naszych uczniów. Będą z pewnością ciekawymi pozycjami w naszym księgozbiorze szkolnym.

          Przypominamy, że biblioteka szkolna czynna jest codziennie wg grafiku. Zapraszamy!

          Marta Górska

      • Light For Life w Wambierzycach
        • Light For Life w Wambierzycach

        • 20 września 2025 r. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach wzięli udział w Spotkaniu Młodych Light For Life w Wambierzycach.

          Podczas spotkania uczestnicy mogli doświadczyć obecności Jezusa poprzez adorację Najświętszego Sakramentu, Eucharystię i uwielbienie. Młodzi doznali obecności wspólnoty, gdzie mogli spotkać ludzi podobnych do siebie, którzy zadają trudne pytania, dzielą się radościami i wspólnie odkrywają wiarę jak przygodę. Do wyboru mieli Cztery Strefy Młodych- każda prowadzona przez innego prelegenta.

          Uwieńczeniem spotkania był koncert zespołu TAU, który zostanie w sercu na długo.

          Był to piękny czas wypełniony modlitwą , śpiewem i tańcem.

          Serdecznie dziękujemy księdzu proboszczowi Marianowi Kujawskiemu za pokrycie kosztów autokaru na Spotkanie Młodych w Wambierzycach. Więcej zdjęć w galerii.

           

          Anna Borowiec

      • Sprzątanie Świata w PSP w Olszanach
        • Sprzątanie Świata w PSP w Olszanach

        • „W naturę z kulturą ” – to hasło tegorocznej Akcji Sprzątania Świata, w której po raz kolejny wzięli udział uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. A. Mickiewicza w Olszanach. Koordynatorem akcji jest Fundacja Nasza Ziemia.

          Sprzątanie Świata to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Obok posprzątania najbliższego otoczenia kampania przyczynia się do wzrostu świadomości ekologicznej społeczeństwa kształtując zachowania ludzkie zmierzające do utrzymania czystości swojego otoczenia.

          Celem akcji jest promowanie nieśmiecenia, edukacja odpadowa oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko.

          Nasi uczniowie wraz z nauczycielami udali się, aby posprzątać plac obok byłego Ośrodka Zdrowia, teren wokół Świetlicy Wiejskiej, ulice Olszan, jak również boisko.

          Serdecznie dziękujemy wszystkim za zaangażowanie w akcję! Więcej zdjęć w galerii.

          Anna Borowiec

      • „Porozumienie bez Krzyku” – zaproszenie dla rodziców do Strefy
        • „Porozumienie bez Krzyku” – zaproszenie dla rodziców do Strefy

        • Drodzy Rodzice,

          w naszej szkole stawiamy na budowanie dialogu, wzajemnego zrozumienia i empatii — dlatego z radością informujemy, że jesteśmy częścią inicjatywy Porozumienie bez Krzyku. To wyjątkowa przestrzeń, która wspiera rodziny w rozwijaniu komunikacji bez przemocy i w rozwiązywaniu konfliktów w sposób spokojny, z szacunkiem i otwartością.

          Co to jest Strefa Porozumienia bez Krzyku?

          To specjalna platforma online dedykowana właśnie Wam, Rodzicom (ale też nam, Nauczucielom) — bez reklam, bez zbędnych formalności, w atmosferze zaufania i wsparcia. strefa.porozumieniebezkrzyku.pl 

          W Strefie znajdziecie:

          • materiały edukacyjne — filmy, artykuły, webinary prowadzone przez ekspertki i ekspertów, które możecie przeglądać w dogodnym dla siebie czasie; strefa.porozumieniebezkrzyku.pl

          • spotkania online i wsparcie specjalistyczne — pomoc psychologiczna, konkretne narzędzia, strategie do stosowania w domu; strefa.porozumieniebezkrzyku.pl

          • bezpieczną przestrzeń wymiany doświadczeń — dzielenia się dylematami, emocjami, pytaniami, bez oceniania; strefa.porozumieniebezkrzyku.pl

          Dlaczego warto?

          • Bo komunikacja między domem a szkołą ma ogromny wpływ na rozwój dziecka.

          • Bo rodzice, którzy rozumieją potrzeby swoich dzieci i potrafią je wyrażać w sposób spokojny, mają lepszy kontakt, budują poczucie bezpieczeństwa.

          • Bo wprowadzanie zasad dialogu i empatii w domu przynosi korzyści całej rodzinie — mniej napięć, lepsza atmosfera, większa motywacja.

          Jak skorzystać?

          1. Wejdź na stronę Strefa Porozumienia bez Krzyku — Strefę Indywidualnego Wsparcia. strefa.porozumieniebezkrzyku.pl

          2. Zarejestruj się. Kod dostępu otrzymacie Państwo od wychowawców.

          3. Przeglądaj materiały, uczestnicz we webinarach, korzystaj kiedy tylko potrzebujesz — we własnym tempie, bez przymusu.

          4. Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wskazówek — ekspertki/eksperci są do dyspozycji.

          Serdecznie zachęcamy, by skorzystać z tej możliwości. Wierzymy, że wspólnie — szkoła, nauczyciele i Rodzice — możemy stworzyć środowisko, w którym dzieci uczą się, że rozmowa i wzajemny szacunek to fundament dobrych relacji. Dzięki Waszemu zaangażowaniu projekt „Porozumienie bez Krzyku” zyska realny wymiar i przyniesie korzyści całej społeczności szkolnej.

          MG

      • Otwórzmy się na zmiany w szkole.
        • Otwórzmy się na zmiany w szkole.

        • W dniu 16 września 2025 roku nauczyciele naszej szkoły wzięli udział w wyjątkowych warsztatach, które poprowadziła Pani Małgorzata Kluska, doświadczona nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Zastrużu. Wydarzenie odbyło się w ramach Rady Pedagogicznej i miało na celu zaprezentowanie nowoczesnych metod nauczania, które mogą wzbogacić codzienną pracę dydaktyczną.

          Zgodnie z oczekiwaniami nauczycieli wyrażonymi w ankietach, szkolenie miało formę zajęć na żywo. Zajęcia prowadzone były w formie lekcji pokazowej i pozwoliły uczestnikom na bezpośrednie doświadczenie metod pracy, które następnie mogli zastosować w swojej pracy z uczniami. Nauczyciele wzięli udział w ćwiczeniach, które ukazały, jak skutecznie angażować uczniów, poprawiając jakość nauczania i uczniowską aktywność.

          Warsztaty miały szeroki zakres i obejmowały pięć kluczowych zagadnień:

          1. Formułowanie celów lekcji

          2. Zadania edukacyjne osadzone w kontekście

          3. Formułowanie kryteriów sukcesu

          4. Samoocena koleżeńska

          5. Sprawdzanie realizacji celów lekcji

          Na zakończenie warsztatów, uczestnicy wzięli udział w krótkim podsumowaniu, które miało na celu sprawdzenie, w jakim stopniu udało się zrealizować wcześniej ustalone cele lekcji. Tego rodzaju podsumowania są niezwykle ważne, ponieważ pozwalają na bieżąco monitorować postępy uczniów oraz modyfikować metody pracy w razie potrzeby.

          „Otwórzmy się na zmiany w szkole” – takim hasłem zakończyła Pani Małgorzata warsztaty, zachęcając nauczycieli do wprowadzania innowacyjnych metod pracy. Zajęcia, które odbyły się w formie lekcji pokazowej, pokazały, jak ważne jest ciągłe doskonalenie warsztatu nauczycielskiego oraz otwartość na nowe rozwiązania w edukacji. Celem takich warsztatów jest nie tylko podniesienie kompetencji nauczycieli, ale również wpływanie na jakość kształcenia w szkołach, co przekłada się na lepsze efekty w nauce uczniów. Dzięki takim spotkaniom, nauczyciele mogą zyskać pewność, że ich praca staje się bardziej efektywna i przynosi konkretne rezultaty. A dla uczniów oznacza to lepsze zrozumienie materiału i większe zaangażowanie w proces nauki.

          Kamila Iwańczak-Dymek

      • Dzień Kropki
        • Dzień Kropki

        • Dzień Kropki, który obchodzony jest 15 września - to międzynarodowe święto odwagi, kreatywności i wiary w swój potencjał i talent.

          W tym dniu, w naszej szkole odbyły się zajęcia zachęcające dzieci do odkrywania swoich talentów. Zajęcia inspirowane były książką “The Dot” Petera H. Reynoldsa. Bohaterką książki jest mała dziewczynka, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w swój talent i potencjał artystyczny.

          W tym dniu przedszkolaki uczestniczyły w zabawach z kropką w roli głównej. Tworzyły ciekawe prace plastyczne oraz wysłuchały bajki “Hania i historia magicznej kropki”. Uczniowie klasy pierwszej ćwiczyli motorykę małą wycinając kropki i proste wzory. Po wysłuchaniu fragmentu opowiadania “The Dot” (“Kropka”) - opowiadały o swoich talentach i pasjach. Podczas zajęć plastycznych zainspirowani opowiadaniem malowali obrazy składające się z kropek.

          Warto dodać, że dzieci tego dnia przyszły ubrane w ... kropki. Uczestnicy święta Kropki, otrzymali pamiątkowe dyplomy. To był radosny i bardzo ważny dzień, który stał się okazją do organizacji zajęć pełnych zabawy i kreatywnych wyzwań.

          Kamila Iwanczak-Dymek